X
تبلیغات
شیعیان حسینی - خواص زیارت عاشورا

شیعیان حسینی

وبلاگ تخصصی در رابطه با امام حسین عاشورا و مردان عاشورا

خواص زیارت عاشورا

خواص زیارت عاشورا

دعا کردن اسلحه شخص مومن است

چنین است  که آن چه بر به حق و قرب به او مترتب است به علی و اشد آن در زیارت و دیدار سید الشهدا و توجه به ساحت مقدسش یافت می شود از جمله به دست آوردن معرفت الهیه،قرار گرفتن مورد رحمت و کرامت و رضایت خدای متعال و شفاعت حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت اصمت واقع شدن، رستن از گناهان و دشواری ها های قیامت، از شفیعان روز جزا شدن،کفایت شدن امر دنیا، ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول را یافتن، زود تر از سایرین وارد بهشت شدن. به همین دلیل امام صادق(ع) فرمودند: اگر خدای متعال برای کسی نیکی را خواسته باشد، دوستی سیدالشهدا و دوست داشتن زیارت او را در قلبش می اندازد و اگر برای کسی بدی خواسته باشد، نفرت از او و زیارتش را در قلب او می اندازد.

در قیامت کسی نیست که تکریم خدای متعال را از زوار حضرت سید الشهدا ببیند مگر آن که آرزو کند که ای کاش او نیز از زائرین آن حضرت می بود.(بنگرید به نور العین، مکتبه الصدوق)

شاید به دلیل عنایت هایی از این دست، یعنی وسعت و سرعت و سهولت به دستیابی به رحمت ها و نعمت های الهی در درگاه آن حضرت وصف وی را از حضرت محمد(ص) چنین نقل کرده اند:(( و اما حسین، پس او از من است و فریاد رس فریاد خواهان و پناه پناه جویان و باب نجات امت)) (بنگرید به امالی شیخ صدوق ص 101) باب نجات الامه تعبیری است که برای غیر حضرتش بیان نشده است.

در میان زیارات وارده در ناحیه ی مقدسه سید الشهدا زیارت عاشورا منزلت و فضیلت خاصی دارد این زیارت حدیث قدسی است که جبرئیل آن را خداوند بر حضرت ختمی مرتبت(ص) نازل کرده است و ائمه معصومین بر مداومت و مواظبت هر روزه به آن از دور و نزدیک توصیه و تاکید فرموده اند

اینک تأملی در برخی از  فراز ها و فضائل این زیارت می کنیم که یاری هر چند اندکی باشد برای صاحبان علم در کسب معرفت، فرموده اند:ارزش و قدر هر عمل صالحی به مقدار اخلاص و معرفت عامل آن است.گفته شد که زیارت عاشورا حدیث قدسی است منقول از خداوند؛ شاید به همین دلیل است که در دو فراز از آن خواننده می گوید:(( یا ابا عبد الله عَلَیکُم مِنّی سَلامُ الله  عَلَیکَ مِنّی سَلامُ الله)) او مبلغ سلام الهی بر ساحت مبارک قدر ابا عبد الله است؛ گویا خواننده در این مقام اول نیابت از خدای متعال را در زیارت حضرت دارد. حضرت الا عبدالله ثار الله است پس قتیل الله، و به همین دلیل اولین عزادارش نیز حق متعال می باشد

آری خداست در دل صاحب عزا ،خداست                            

  زان هر دلی به تعزیه ی شاه کربلاست

                                                   (میرزا محمد شفیع وصال شیرازی)

سپس همه ی انبیاء و اولیاء عظام آن ذاکر مصیبت حضرتش نیز حضرت حق است و امین وحیش و گریان و سوگواران برگزیدگانش.(بنگرید به بحار الأنوار ص 268) لذا اگر خدای متعال ((سلام)) است و سلام از اوست و برای اوست و برای اوست، پس سلام هر خواننده ای به ولی خدا، اولا سلام الهی است ثانیا عرضه سلام خود او.

خدای متعال خود بر مرسلین و مصطفین و اهل بیت عصمت حضرت خاتم الانبیاء(ص) سلام می دارد: 

سلامُ علی المرسلین(صافات 181)

سلامُ علی عبادِهِ الذّین اصطفی(نمل59)

سلامُ علی ال یاسین(صافات130)

سلام حضرت حق را براین مقربین شاید به این نحو هم بتوان تفسیر کرد که : 1- به دلالت عقل و نقل معرفت صنع و لطف خدای متعال است و در بنده توان آن را که خود بدان نایل شود نیست: از حضرت موسی بن جعفر(ع) سوال شد:(( آیا در مردم توانی است کهبه آن بتوانند به معرفت دست یابنند؟)) فرمودند:(( نه بلکه آن لطفی است از سوی پروردگار.(محاسن برقی ص 281) پس مطلب همان گونه است که حضرت زین الهابدین(ع) در دعای ابو حمزه ثمالیبه خدای متعال عرض می کند :((بِکَ عَرَفتُکَ)) ((تو را به خودت شناخته ام))

2- عرض سلام اعلام ((ورود)) وارد است بر(( مورود ))و حبیب دیدار حبیب را چون او نخواهد که سید الشهدا سید شیفتگان  و شیدایان حق متعال است و حبیب دیدار حبیب را چون نخواهد و عرض سلام اقتضای ادب(( وارد)) بر ((مورود)) است اگرچه ((وارد)) اعظم و اجل و اکرم و اعز از ((مورود)) باشد. پس اندکی از معنای سلام خدای متعال بر حضرتش و نیز زیارت حق متعال وی را می تواند همان افزایش بیش از پیش درجات نامتناهیه ی معرفت الهییه ی آن حضرت به عنایت خدای متعال باشد.

هر چه در تکوین حق متعال است تسخیر و تسلیم اوست و هرکه در تشریع وی ملزم و مکلف به تسلیم اختیاری به رضای او و لذا همسویی با تکوین خدای قادر که تکوین مجلی و مظهر اراده ی وی است. از طرف دیگر سلام اعلام تسلیم و اظهار امنیت از طرف ((وارد)) و مسالت سلامتی بر ((مورد)) است پس سلام الهی بر اولیلء ابلاغ و عرضه تسلیم در ولایت الهی است بر آنان و سلام خواننده بر آنان عرضه تسلیم و موالات خود است بر ایشان و نیز مسالت تعجیل در تحقیق عینی آن سلامت و در همه ی مخاطبین تشریع الهی.

زیارت عاشورا بسط حدیث سلام است محبت و برائت، موالات و عداوت و سیردر گسترده و عروج در بلندای آن تا آن مقام محمود. زائر به زیارت اباعبدالله(ع) طلب ((بذل مهجه)) می کند، تمنای نثار خون دل خود را. تا شاید از آنانی باشد که حضرتش قبول همراهیانش را فرمودند:(( ألا و مَن کان فینا باذِلاً مُهجَتَهُ مُوَطِّناً عَلی لقاءِ اللهِ نَفسَهُ فَلیَرحَل مَعَنا)) (( هان هرکسی که خواهان ایثار خون دلش در ماست و برای لقاء خدای آماده ی از خویش گذشتن است پس با ما بکوچد)) (بنگرید به مثیر الأحزان ص 241) ومگر جز ایشان شیرینی شهادت آستان قدس  حضرتش را چشیدند. لذا به زیارت عاشورا خواننده در زمره شهیدان حضرت مقدس قرار می گیرد، پش به وقت طلب خون آن خون خدا طالب خون خود نیز می شود:(( وَأسئَلُهُ.. أن یَرزُقنی طَلَب ثاری مع اِمامٍ هُدیً ظاهرٍ ناطقٍ بالحَقِّ مِنکُم))

هیچ دلی از دل های اولیای خدای متعال نیست مگر آن که آکنده از محبت حضرت اباعبدالله(ع) بر درگهش شکسته و سوخته وچشمش گریسته لذا زیارت عاشورا دل زائر را نیز که بهره از همان محبت برده قرب ساحت مقدسی می یابد که در دل آن خدای متعال جلوه فرموده و برای زیارت حضرت حضرت محمد(ص) و اهل البیت عصمت و طهارت و ملائکه شتافته اند در پرتو تو به دل راه یافته اند دل زائر قرین دل های آنان گشته توفیق زیارت همه ی آنان را یافته و در صف آنان قرار می گیرد(بنگرید به نور العینص 39-43 و 50-65)

اینک بنابر آن چه گذشت مناسب است که قسمتی از حدیثی از امام محمد باقر(ع)،که ممکن است در مفاتیح زیاد به چشم شما خورده باشد، در فضائل زیارت عاشورا نقل شده است که فرمودند: پس به درستی که هرگاه تو این قول را گرفتی به تحقیق دعا کرده ای  به آن چیزی که زائران آن حضرت از ملائکه به آن دعا می کنند و خدای از برای تو صد هزار هزار درجه بنویسد و مثل کسی باشی که با امام حسین(ع) شهید شده باشد تا ایشان را در درجاتشان مشارکت کنی وشناخته نشوی مگر در جمله شهیدانی که با آن حضرت شهید شده اند و نوشته می شود برای تو ثواب زیارت هر پیامبر و هر رسولی و ثواب زیارت هر کسی که امام حسین(ع) را از روزی که شهید شده، زیارت کرده است.

البته امیدوارم که کفیت زیارت را فدای کمیت آن نکنیم

امیدوارم که این مطلب هم به دردتون خورده باشه

+ نوشته شده در پنجشنبه 29 مرداد1388 ساعت 1:30 توسط مریم |